Veel mensen vragen mij wel eens hoe de waarde van lp’s worden bepaald. Dat is nog een best ingewikkelde materie, maar niet als je zin hebt om je er in te verdiepen.
Het probleem heden ten dage is vaak dat mensen die een platencollectie bezitten gaan kijken op het internet, zonder voorkennis. Ze denken dan de plaat te vinden die zij in het bezit hebben en daar staat dan een dikke prijs bij. Bijvoorbeeld op discogs of ebay. Deze sites wordt veelal gebruikt als naslagwerk voor de waarde van platen. Men houdt dan vaak te weinig rekening met de staat van het vinyl en de hoes. Ook zijn er van de meeste platen heel veel verschillende persingen.
De waarde van Lp’s wordt eigenlijk bepaald door een aantal factoren.
Ten eerste: de staat van hoes en vooral van het vinyl. Op mijn site is ook een waardering/gradatie systeem te vinden. Daar kan zelfs een leek uit opmaken hoe het ongeveer zit met de waardering/gradering van de platen. Is een plaat krom of bekrast of ligt de hoes uit elkaar, dan zal de plaat uiteraard veel minder waarde hebben, dan een plaat in krasloze conditie.
Ten tweede: is er vraag naar een bepaalde plaat of soort muziek. Je zult zien dat een plaat van the Beatles veel beter verkoopt dan een plaatje van James Last. Duitse muziek, Nederlandse verzamelplaten, licht klassieke muziek is bijna niet meer te verkopen, evenals kinderliedjes en opera. Ook klassieke muziek is lastiger aan de man/vrouw te brengen, uitzonderingen (dure sxl,sax en digi persingen) daargelaten. Een pop/rock collectie zal dus veel meer opleveren dan een collectie waar het zwaartepunt ligt op Nederlandstalig, verzamel en Duitstalige muziek.
Ten derde: de persing van de plaat. Er bestaan van de meeste platen heel veel soorten persingen. Originele uitgaves (uit het jaar van uitgave en eerste editie), 1e edities, 2e edities etc etc, herpersingen/heruitgaves, Promo’s, genummerde/gelimiteerde versies, Digitale remasters en heel veel persingen die in verschillende landen zijn uitgebracht. Nou belde een tante mij ooit eens met de vraag of haar white album van the Beatles ook 1000 euro waard was. Ik moest haar uiteraard teleurstellen. Er was bij de ‘wereld draait door’ een item over op de televisie geweest en veel mensen hebben daarna het idee een goudmijn in huis te hebben. In dat programma bespraken ze een eerste en zeer vroege UK persing. Sommige genummerde versies van deze plaat, met een heel laag nummer (000002) en in hele mooie staat, inclusief poster en foto’s, zijn inderdaad heel veel geld waard, maar de meeste persingen van het White Album van the Beatles varieëren in prijs tussen de 20 en 40 euro, mits in uitstekende staat uiteraard.
Ten vierde: Het aantal platen die van een plaat zijn geperst is ook een waardebepalende factor. Kleine oplages, die bijvoorbeeld van obscure rockbandjes uit de jaren zestig zijn gemaakt, zijn veel meer waard, dan een plaat van Abba, die bijna iedereen in de kast had staan en die in enorme oplages is geperst.
Ten vijfde en wat mij betreft als laatste is de tijd van verkoop. Is een artiest net overleden, komt de disco terug in de mode, is er hype ontstaan omtrent bepaalde hoezen of een artiest of band, dan zijn de platen van meer waarde.
Dan blijven er nog weer meer vragen over. Bijvoorbeeld hoe weet ik of een plaat een origineel is. Door ervaring (als er heel veel platen door je handen gaan) kom je heel veel te weten, maar tegenwoordig is bijna alles op het internet terug te vinden. Dan kom je er bv achter dat platen in de uitloopgroef een nummer hebben en dat nummer vertegenwoordigd een bepaalde persing. Op het label en vaak op de achterzijde van de hoes, vindt je ook veel informatie over het jaar van uitgifte en het land van herkomst. Ik heb al even besproken waar je veel informatie kunt terugvinden over platen, maar het blijft de vraag of het verstandig is zelf te gaan neuzen, zonder al te veel voorkennis. Er gaat een hoop tijd in zitten en vaak wordt je teleurgesteld.
Het is dus niet zo maar gezegd wat de waarde van een collectie is. Een waarde bepaling door iemand die er wel verstand van heeft is meestal een goed idee. Voordeel is dan dat je zelf niet het wiel hoeft uit te vinden en er niet heel veel werk (nazoeken, adverteren, platen reinigen, opsturen naar verre oorden etc etc ) van hoeft te hebben. Nadeel is dat je dan minder geld voor je collectie krijgt omdat de expert (vaak een ‘handelaar’) er ook nog wat aan wil verdienen, maar die doen wel het werk. Handelaren worden vaak weggezet als dieven en een beetje sjofele/oneerlijke types. Op marktplaats zie ik bijvoorbeeld wel advertenties waar bijstaat ‘geen verkoop aan handelaren’. Dat bevreemd mij een beetje omdat ik als ‘handelaar’ tijd, geld en aandacht heb gestoken in het mij bekwamen in een vak en het werk doe wat gevraagd wordt om de plaat verkocht te krijgen. Namelijk de platen inkoop en verkoop en alles wat daar mee samenhangt. Jazeker, ik moet er wat winst op maken, maar nee, ik zet niemand af en geef eerlijke prijzen voor een mooie collectie. Naast mijn werk is vinyl ook mijn passie en ben ik ontzettend blij dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken.
Dus als u waardebepaling van uw platencollectie wilt en/of uw platenverzameling wilt verkopen, neem dan gerust contact met mij op en dan maken wij een afspraak. Ik kom door heel Nederland, België en delen van Duitsland.